Elke medewerker heeft zijn eigen persoonlijkheid en dus ook zijn eigen manier van communiceren. In een team is het belangrijk dat de verschillende persoonlijkheidstypes vertegenwoordigd zijn. Rode types zullen de kar trekken en zorgen ervoor dat beslissingen tijdig genomen worden. Gele types zorgen voor sfeer en vernieuwende ideeën. Groene types dragen zorg voor anderen en zorgen ervoor dat er doordachte beslissingen genomen worden. En tot slot zorgen de blauwe types voor details, nauwkeurigheid en structuur.
Je persoonlijkheid heeft ook invloed op de wijze waarop ze communiceren. Waarbij de ene houdt van directe communicatie, vindt de andere het belangrijk dat er op een ‘zorgzame’ wijze gecommuniceerd wordt. Blauwe types hebben bijvoorbeeld graag veel details, terwijl rode types willen dat je direct to the point gaat.
Door deelnemers meer inzicht te geven in de kwaliteiten en valkuilen van de verschillende persoonlijkheidstypes aan de hand van een kleurenprofiel, gaan de medewerkers de verschillen meer waarderen en gaan ze in hun communicatie meer rekening houden met de persoonlijkheid van de ander.
WERKVORM
We starten de opleiding met een kennismaking en bevragen ook de verwachtingen van de deelnemers. Vervolgens doen we een oefening rond persoonlijkheidstypes. We bespreken de twee assen die een persoonlijkheid bepalen en vragen hen telkens een keuze te maken (extravert-introvert en denken-voelen) en bij deze keuze te gaan staan. Zo ontdekken de medewerkers elk hun hoofdkleur.
We overlopen aan de hand van voorbeelden de vier kleuren en vragen hen zelf naar eigen voorbeelden. Daarna laten we hen aan de hand van een test met kaartjes hun andere kleuren bepalen.
In kleine groepjes laten we hen de talenten en valkuilen bij elkaar puzzelen en nadenken over de beste manier van communiceren voor elk type. Deze technieken bespreken we verder in grote groep. Ook kunnen we de communicatietechnieken met elk type inoefenen aan de hand van rollenspelen. |