Cursisten hebben na een uitgebreide en praktische basisopleiding inzicht in de globale vaardigheden en de dagdagelijkse, concrete problematieken van leidinggevenden. |
|
Deze opleiding "motiverend leidinggeven en emotionele intelligentie voor 2de lijns leidinggevenden" heeft een specifieke didactische aanpak waarbij het stimuleren van zelfreflectie en gedragsverandering centraal staan. Om de transfer van het geleerde naar de werkvloer te maximaliseren doen we beroep op een interne coach die in samenspraak met de deelnemer wordt gekozen. Dit kan de leidinggevende zijn of een andere werknemer van het bedrijf. De interne coach zorgt voor de nodige ondersteuning en opvolging tijdens het leertraject.
Didactische aanpak
- Intake vragenlijst voor bepalen van leerdoelen
- Vragenlijst emotionele intelligentie voor en na de opleidingsdagen.
- Leerpuntenplan voor het opvolgen van de persoonlijke leerdoelen.
- Triggermails die aanzetten om het geleerde op de werkvloer te gebruiken.
- Simulatie-oefeningen, leergesprekken, individuele en groepsoefeningen, quiz, kaartspel
Doelstelling
De deelnemers aan deze opleiding
- weten hoe hun emotionele intelligentie verder te
ontwikkelen
- versterken hun vaardigheid om op overtuigende wijze te
communiceren
- leren het gedrag van de gesprekspartner in te schatten
en er resultaatgericht op in te spelen
- kunnen zich weerbaarder opstellen door zich meer assertief te
reageren
- hebben inzicht in hoe ze medewerkers kunnen motiveren
- kunnen de verschillende stijlen van leiding geven situatie-
en persoonsgebonden toepassen
- instrueren
- bijsturen
- motiveren
- delegeren
- corrigeren
- leren diverse soorten gesprekken correct toe te passen
- krijgen inzichten om de medewerkers beter te coachen
|
PROGRAMMA |
Emotionele intelligentie
- Wat houdt emotionele intelligentie in?
- Welke voordelen biedt een goed ontwikkeld EQ?
- Welke items zijn sterk ontwikkeld bij een goede
leidinggevende?
- Inzicht in de eigen EQi-score
- Tips om de eigen emotionele intelligentie te ontwikkelen
- Inzicht in de evolutie die ieder individueel maakt tijdens
het opleidingstraject
Evolutie van de organisatie en de rol van de
leidinggevende hierin
- Wat houdt de taak/rol van de leidinggevende in?
- Wat is het essentiële verschil tussen coachen en
leidinggeven?
- Wat zijn de doelstellingen van de organisatie en hoe
kunnen deze overgebracht worden?
Communicatie
- Bevorderende en belemmerende factoren binnen het
communicatieproces
- De gepaste actieve luisterreflex
- De vraagtechniek: open en gesloten vragen, controle
vragen, akkoordvragen…
- De empathisch-directieve benadering van de
gesprekspartner
- Emotionele boodschappen op een rationele manier
communiceren
- Communicatie en overtuigen
Typerend gedrag
- De persoonlijkheidstypologieën leren kennen en er
gepast op inspelen om een optimale communicatie te
bekomen en een beter inzicht te krijgen in het eigen
functioneren.
Conflicthantering
- Hoe ontstaan spanningen en conflicten?
- Hoe kunnen we een conflict vermijden?
- Hoe reageer ik in een conflict?
- Afhankelijk van de situatie, het conflict anders
benaderen.
- Hoe ontstaan weerstanden?
- Hoe die weerstanden vermijden of minimaliseren?
- Hoe ze op een optimale manier wegwerken?
Feedback geven
- Wat is feedback?
- Essentiële voorwaarden voor feedback
- Aanvaarden van en reageren op feedback
Assertiviteit
- Het verschil tussen assertiviteit en agressiviteit
- Non-verbale assertieve gedragingen
- Hoe reageren op niet-assertief gedrag?
- Positieve boodschappen durven geven en ontvangen
- Nee zeggen
- Voeren van een slecht nieuwsgesprek
- Wat is een klacht? Verschil tussen klager en klacht
- Hoe klachten correct formuleren?
- Hoe een persoonlijke klacht opvangen?
Motivatie
- Welke rol kan de organisatie, de functie, het
management, de collega’s, de medewerkers… spelen bij
het de- of motiveren van de medewerkers?
- Inventaris van de eigen motivatoren en de-motivatoren
en deze van de medewerkers
- Wat kan ik zelf doen om mijn omgeving beter te
motiveren?
Situationeel Leidinggeven
- Welke stijlen van leidinggeven hebben we?
- Hoe kunnen we duidelijke instructies geven?
- Hoe treden we disciplinair op?
- Het slecht nieuws gesprek
- Het bijsturingsgesprek
- Het participatief leidinggeven
- Hoe voeren we een coachingsgesprek?
- Hoe delegeren?
Getuigschrift
De deelnemer ontvangt een deelname attest tijdens de laatste opleidingsdag.
|