Evolutie van de organisatie en de rol van de leidinggevende hierin
Als leidinggevende heb je verantwoordelijkheid ten aanzien van je team van medewerkers, de organisatie, je (interne) klant en tenslotte ook jezelf. Het opnemen van deze 'subrollen' vereist een aantal competenties. Het verwerven van een goed inzicht in je rol als leidinggevende en de daarbij horende competenties maken dat je je verantwoordelijkheid op een professionele wijze kan invullen.
- Wat houdt de taak/rol van de leidinggevende in?
- Wat is het essentiële verschil tussen coachen en leidinggeven?
- Wat zijn de doelstellingen van de organisatie en hoe kunnen deze overgebracht worden?
Communicatie
- Als leidinggevende is het belangrijk om zich bewust te zijn van verbale en non-verbale communicatie, de volledigheid en duidelijkheid van de informatie die je geeft.
- Bevorderende en belemmerende factoren binnen het communicatieproces
- De gepaste actieve luisterreflex
- De vraagtechniek: open en gesloten vragen, controlevragen, akkoordvragen...
- De empathisch-directieve benadering van de gesprekspartner
- Emotionele boodschappen op een rationele manier communiceren
- Communicatie en overtuigen
- De persoonlijkheidstypologieën leren kennen en er gepast op inspelen om een optimale communicatie te bekomen en een beter inzicht te krijgen in het eigen functioneren.
Conflicthantering
- Hoe ontstaan spanningen en conflicten?
- Hoe kunnen we een conflict vermijden?
- Hoe reageer ik in een conflict?
Afhankelijk van de situatie, het conflict anders benaderen.
- Hoe ontstaan weerstanden?
- Hoe die weerstanden vermijden of minimaliseren?
- Hoe ze op een optimale manier wegwerken?
Assertiviteit
- Het verschil tussen assertiviteit en agressiviteit
- Non-verbale assertieve gedragingen
- Hoe reageren op niet-assertief gedrag?
- Positieve boodschappen durven geven en ontvangen
- Nee zeggen
- Voeren van een slecht nieuwsgesprek
- Wat is een klacht? Verschil tussen klager en klacht
- Hoe klachten correct formuleren?
- Hoe een persoonlijke klacht opvangen?
Feedback geven
- Hoe kan ik als leidinggevende op een constructieve wijze feedback geven en vertrouwen opwekken?
- Wat is feedback?
- Essentiële voorwaarden voor feedback
- Aanvaarden van en reageren op feedback
Motivatie
- Wat kan ik als leidinggevende in mijn eigen dagelijkse praktijk doen om mijn medewerkers sterker te motiveren?
- Welke rol kan de organisatie, de functie, het management, de collega's, de medewerkers... spelen bij het de- of motiveren van de medewerkers?
- Inventaris van de eigen motivatoren en demotivatoren en deze van de medewerkers
Situationeel Leidinggeven
- Afhankelijk van de taakbekwaamheid van de medewerker moeten leidinggevenden gepast kunnen reageren.
- Wat is 'Situationeel leidinggeven'?
- Hoe kunnen we duidelijke duidelijke instructies geven?
- Hoe treden we 'disciplinair' op?
- Het slecht nieuws gesprek:
- Het bijsturingsgesprek:
- Het participatief leidinggeven:
- Hoe voeren we een coachingsgesprek?
- Hoe delegeren?
Emotionele intelligentie
- Inzicht verschaffen in wat emotionele intelligentie betekent, zowel voor uzelf als voor de interactie met uw omgeving.
- Wat houdt emotionele intelligentie in?
- Welke voordelen biedt een goed ontwikkeld EQ?
- Welke items zijn sterk ontwikkeld bij een goede leidinggevende?
|