Hoe houdt u de gespreksbalans in evenwicht, als u onderhandelt over prijs-/kwaliteitsverhouding, leverings- en betalingsvoorwaarden, nazorg, garanties, … ? |
|
De intentie van een aankoper die met een wat ontevreden gevoel blijft zitten. Zo van, ik ben klant, vragende partij … en toch. Uw gesprekspartner bleek beter voorbereid en volgde een uitgekiend gespreksscenario.
Dat is eigenlijk logisch als u onderhandelt over prijs-/kwaliteitsverhouding, leverings- en betalingsvoorwaarden, nazorg, garanties, …
Twee dagen training in onderhandelingstactieken doen de volgende keer de gespreksbalans in uw voordeel overhellen. |
Doelstelling
- U doorgrondt het onderhandelingsschaakbord bij aankopen in al zijn facetten.
- U leert het verloop van een aankoopgesprek te beheersen en te sturen.
- U oefent aangewezen onderhandelingstechnieken in, inzetbaar in verschillende situaties.
|
Doelgroep
Ervaren bedienden aankoop(dienst) in de ruime zin. Zowel voltijdse als occasionele aankopers komen voor deze opleiding in aanmerking.
|
|
PROGRAMMA |
De voorbereiding van een onderhandeling:
- Portfolio Analyse.
- De rol van de inkoper / verkoper.
- Bepalen van onderhandelingsdoelstellingen.
- De onderhandelingsagenda.
Onderhandelen met uw interne klant:
- Klantenbehoeften ontdekken, evalueren en definiëren:
- Knelpunten bepalen
- Aanpak.
- De deal sluiten.
Toepassing:
- Case 1: Toepassing van een portfolio analyse.
- Case 2: De agenda.
- Case 3: Buy in.
Onderhandelingsposities
Negotiatietechnieken
Toepassing:
- Cases: Onderhandelen in specifieke situaties.
|