Tijdens deze opleiding worden tools aangereikt om de boosdoeners van roddelen en pesten te herkennen en te voorkomen. En hoe kan je een negatieve sfeer ombuigen naar een positieve werksfeer ? |
|
Doelgroep
Leidinggevenden en medewerkers die een goede sfeer willen creëren, bevorderen en behouden op de werkvloer.
Doelstelling
De deelnemer:
- verwerft inzicht in de oorzaken en effecten van roddelen;
- weet wat pestgedrag is en wat de effecten ervan zijn;
- heeft tools om negatieve omgangsvormen om te buigen of te verbreken;
- beschikt over concrete handvaten om te werken aan de sfeer op de werkvloer.
Methode
Theoretische inzichten en praktische oefeningen wisselen elkaar af. |
PROGRAMMA |
- Roddelen:
- Oorzaken van roddelen ?
- Effecten van roddelen op het individu, het team en de organisatie.
- Omgaan met roddels:
- als collega
- als leidinggevende
- Pesten:
- De link tussen roddelen en pesten.
- Effecten van roddelen op het individu, het team en de organisatie.
- Vormen van pesten.
- Het wettelijke kader.
- Een goeie sfeer op het werk:
- Creëren.
- Bevorderen.
- Behouden.
|