Alles wat je moet weten om zelf opleiding of kennis en informatie door te geven aan collega's of derden. |
|
DOELSTELLING
Aan goede medewerkers die hun vak door en door kennen vraagt men dikwijls om collega's op te leiden. Maar je vak kennen is nog niet hetzelfde als je vak (de inhoud en de ervaringen) kunnen overbrengen! Tijdens de opleiding word en de vaardigheden om les te geven aan volwassenen actief ingeoefend. Naast inzichten, verbetervoorstellen en praktische tips, wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de toepassing van de vaardigheden in de praktijk. De sessie is interactief opgebouwd zodat iedereen aan bod komt en zodat de deelnemers ook van elkaar kunnen leren.
Tijdens de sessie worden de deelnemers begeleid in hun leerproces waardoor de concrete verbeterpunten per persoon duidelijk worden.
De deelnemer verwerft inzicht in de basiscondities voor het zelf geven van een opleiding of het efficiënt doorgeven van relevante informatie.
DOELGROEP
Elke werknemer |
PROGRAMMA |
In de opleiding komen volgende onderwerpen aan bod:
- Hoe leren volwassenen?
- Hoe bereid ik een cursus/presentatie/ ... voor en hoe breng ik die tot uitvoering?
- Welke specifieke agogische vaardigheden en didactische werk- en doevormen kan ik (in een bepaalde situatie) het best gebruiken?
- Hoe zorg ik ervoor dat de verschillende didactische hulpmiddelen een meerwaarde vormen voor mijn cursus, presentatie, begeleiding, coaching, ...?
- Hoe leerevoluties opvolgen?
|