Het absenteïsmebeleid, absenteïsme belangrijk om aan te pakken
Feiten en cijfers
Ziek worden en zijn is normaal. Indien het ziekteverzuim hoger ligt dan het gemiddelde is er meer aan de hand. Medewerkers moeten zich bewust worden van de gevolgen voor het bedrijf, hun afdeling en hun collega’s.
Het verzuimbeleid
Wanneer je absenteïsme wil aanpakken moet het gedragen worden door heel de organisatie. Daarom is een goed beleid dat door iedereen gekend is onontbeerlijk. We bespreken met de cursisten de drie belangrijke momenten bij de aanpak nl moment van ziektemelding, moment van terugkomst na de afwezigheid en moment van opvolging na regelmatig ziek zijn en gaan na hoe deze bij hun organisatie ingevuld worden.
Het terugkeergesprek, mensen laten weten dat ze belangrijk zijn
De structuur van het gesprek
In het terugkeergesprek kan de leidinggevende interesse tonen in het welzijn van zijn medewerker, zijn medewerker inlichten over zaken die gebeurd, veranderd zijn tijdens zijn afwezigheid, kan hij luisteren naar problemen waar de medewerker mee kampt en die misschien de onderliggende reden zijn voor zijn afwezigheid. Het is belangrijk dat de leidinggevende tijdens dit gesprek openstaat voor signalen die de medewerker uitzendt.
Het voeren van een terugkeergesprek
In rollenspelen oefenen de cursisten de gesprekken in.
Het absenteïsmegesprek, medewerkers confronteren met hun probleem
Het absenteïsmegesprek
In het absenteïsmegesprek laat de leidinggevende aan de medewerker weten dat zijn afwezigheid gevolgen heeft voor de afdeling en dat dit probleem ook het probleem is van de medewerker. De meeste leidinggevende vinden het niet prettig om dit gesprek te voeren en voelen zich in begin nogal onzeker. Dit stralen ze uit naar de medewerker die daar als hij wil kan op inspelen. De leidinggevende moet uitstralen dat hij het belangrijk vindt voor de medewerker om de feedback te krijgen en dat hij die feedback ook terecht vindt.
Sommige medewerkers zullen niet positief reageren en gaan proberen in te spelen op de gevoelens van de leidinggevende. De leidinggevende mag de reactie niet op zichzelf betrekken en moet de emotie achter de reactie opvangen.
In het gesprek moet er ook ruimte zijn voor de medewerker om te komen met zijn verhaal. Hierop kan de leidinggevende inspelen met goede vragen om zo een duidelijk zicht te krijgen op eventuele problemen die schuilen achter het ziekteverzuim.
Het voeren van een absenteïsmegesprek
In rollenspelen oefenen de cursisten de gesprekken in. |