De verschillende stappen in een goed aanwezigheidsbeleid en de aanpak van meldings- en terugkeergesprekken. |
|
Doelgroep
Medewerkers personeelsdienst en/of leidinggevenden op de werkvloer die de gesprekken met de medewerkers rond absenteïsme voeren en de resultaten ervan opvolgen.
Doelstelling
In deze opleiding vergroten de medewerkers hun competentie om:
- hun verantwoordelijkheid op te nemen met betrekking tot het aanwezigheidsbeleid
- medewerkers door een goed terugkeergesprek te voeren te motiveren
- actief te luisteren tijdens een terugkeergesprek
- een constructief absenteïsmegesprek te voeren
- reacties van de medewerker op te vangen
- problemen die medewerkers tijdens dit gesprek aanbrengen te analyseren
- medewerkers tijdens het gesprek te confronteren
- goede werkafspraken te maken
ONLINE AANPAK
- De opleiding gaat door in een virtuele klas (ZOOM) met maximaal 12 deelnemers.
- Deelnemers beschikken best over een PC met micro en camera.
- Er wordt gezorgd voor voldoende afwisseling tussen online en offline momenten. Tijdens de middag wordt een ruime pauze voorzien voor lunch en voorbereiding van oefeningen in de namiddag.
- Uurregeling: 9u - 11u30 en 14u - 16u30.
|
PROGRAMMA |
Belang van het aanwezigheidsbeleid
- Medewerkers bewust maken van de gevolgen voor het bedrijf, hun afdeling en hun collega's
- De absenteïsmecijfers en algemene cijfergegevens
- Oorzaken en aandachtspunten van het beleid
- Rol van de leidinggevende in dit beleid
- Verschillende stappen in het aanwezigheidsbeleid
Werkhervattingsgesprek
- Voorwaarden
- Verloop
- Valkuilen
- De rol van de leidinggevende in dit gesprek
- Nazorg
- Tips
Ziektemeldingsgesprek en verzuimgesprek
- Voorwaarden
- Verloop
- Valkuilen
- De rol van de leidinggevende in dit gesprek
- Nazorg
- Tips
|