Hoe groot is de werkelijke kostprijs van uw (half-)afgewerkte product(en)? Welke verschillende componenten maken hiervan deel uit en in welke verhouding?
Twee essentiële vragen die niet uitsluitend de financiële dienst beroeren. De kostprijs is de ultieme basis voor een betere bedrijfsvoering en winstgevend zaken doen. Een grondiger inzicht verwerven in kostprijsberekening en -analyse is dus zonder meer een belangrijke kennisinvestering. Na twee dagen opleiding bent u al een flink stuk op weg.
Doelstelling:
- De sterke focus op inzicht, belang en toelichting bij de verschillende kostprijselementen en hun onderlinge relatie, gedragspatroon en evolutie (in de tijd, veranderd volume,…) opent nieuwe inzichten
- Via case studies verwerft u een praktisch inzicht in de samenstelling van de kostprijs van een (half-)afgewerkt product of dienst en de wisselwerking naar zaken als assortimentsbeheer, machine-R&D, divisionele rapportering, invloed HRM, magazijn-organisatie, wisselkoersen, grondstofcontracten, commissiesystemen,,…
- U maakt kennis met de gangbare kostprijscalculatiesystemen.
- U kan met deze parate kennis een concurrentiële verkoopprijs bepalen en aan doelgerichte kostenbeheersing doen.
Doelgroep:
Deze opleiding is bestemd voor lijn- en dienstverantwoordelijken, bedienden administratie en verkoop, … zonder economische vooropleiding. Om optimaal nut te halen uit deze opleiding is het aangewezen noties te hebben van hoe een resultatenrekening van een bedrijf eruit ziet. |
Overzicht van de belangrijkste kostprijssystemen en indeling van de kosten:
- Vaste en variabele kosten, directe en indirecte kosten
Full Costing:
- Principes en methodes, toepassing
Direct costing:
- Contributie-analyse, break even analyse, toepassing
Case Study:
- full costing versus direct costing
Standaardkostprijscalculatie:
Activity Based Costing:
|