Dankzij de basisprincipes van communicatie, een goed inzicht in je gesprekspartner, de opmaak van een sellogram en een perfecte kennis van de waarden van je producten en diensten, ben je helemaal voorbereid op een efficiënt verkoopsgesprek. |
|
Doelgroep
Personen die een functie (zullen) uitoefenen op de commerciële binnen- of buitendienst en die hun bekwaamheden op dat vlak gestructureerd willen verbeteren of verhogen.
Deze opleiding bestaat uit een traject van 3 modules die apart kunnen gevolgd worden.
Doelstelling
- Basisprincipes van de communicatie even op het voorplan zetten.
- Inzicht verwerven in onze gesprekspartner.
- Via het opmaken van een sellogram (verkoopmatrix) brengen de medewerkers de eigenschappen van hun producten en/of diensten alsook de marktomgeving in kaart. Dit is het denkkader van waaruit elke verdere actie naar de klant toe voorvloeit.
- Verwerven van een grondig inzicht in de waarde van de producten en/of diensten en in bijhorende voordelen.
- Verhogen van de contactvaardigheid door betere kennis van de producten en/of diensten.
|
PROGRAMMA |
Professionele Commerciële Communicatie: verbaal en non-verbaal, ook aan de telefoon:
- Een zelfzekere en positieve uitstraling: vertrouwen winnen van de klant.
- Proactieve klantgerichtheid: overtuigingskracht naar de klant toe en aanvankelijke weerstand ombuigen naar
interesse.
- Alerte houding en luistervaardigheid: de juiste vragen stellen en niet laten meeslepen in het verhaal van de klant.
- Dynamisch taalgebruik: snel “to the point” komen.
- Resultaatgerichte aanpak: kort op de bal en snel overgaan tot afsluiten.
Aandacht voor het profiel van mijn klant:
- Aanduiden van de soorten klanten.
- Hoe die klanten benaderen ?
Opmaak van het sellogram
- Principe van het sellogram.
- Wie zijn wij als bedrijf en hoe omschrijven wij onze positie naar de klant toe.
- Wat zijn onze diensten en/of producten : bepalen van eigenschappen en bijhorende voordelen.
- Wie zijn onze medespelers in de markt en hoe is onze positie t.o.v. hun aangeboden diensten ?
- Met welke doelstellingen of motivaties wil ik de klanten benaderen ?
- Samenstellen gebruiksklaar Sellogram op basis van bovenstaande gegevens.
Link naar telefonisch prospecteren en verkoopsgesprek.
|