Ervaren medewerkers hebben veel talent en know-how in huis, maar hebben het vaker moeilijk om die kennis over te brengen. Hoe leg je iets snel, duidelijk en begrijpelijk uit, rekening houdend met de nieuwe collega? |
|
Doelstelling
In hedendaagse organisaties wordt er van medewerkers verwacht dat ze blijven bijleren. Steeds meer en meer gebeurt dit op de werkvloer zelf. Medewerkers worden gekoppeld aan meer ervaren collega's om van te leren. Deze ervaren collega's merken snel dat zelf iets doen helemaal anders is dan dit te proberen aanleren aan anderen.
In deze opleiding vergroten de deelnemers hun competentie om:
- nieuwe medewerkers en collega's op te leiden zodat ze hun job zo goed mogelijk kunnen uitvoeren
- hun ervaring door te geven aan collega's
- een duidelijk en gestructureerde begeleiding te voorzien voor nieuwe medewerkers en collega's
Doelgroep
Alle medewerkers die te maken krijgen met het opleiden van collega's |
PROGRAMMA |
Tijdens deze module staat de deelnemer van een opleiding centraal. We staan stil bij de verschillen tussen mensen bij het aanleren van nieuwe dingen.
Gedragsverandering
- Hoe kunnen we van feedback naar gedragsverandering gaan?
- Waar kan het fout lopen?
- Hoe gaan we hiermee om?
Motivatie
- Wat is de rol van motivatie in het leerproces?
- Hoe kunnen we motivatie beïnvloeden?
Persoonlijkheid
- Wat is de impact van persoonlijkheid op de relatie tussen mentor en medewerker?
- Hoe kunnen we nadenken over persoonlijkheid op de werkvloer?.
Op het einde van de dag hebben de deelnemers een aanpak uitgewerkt voor concrete (moeilijke) situaties waarmee ze tijdens het coachen, opleiden, begeleiden van mensen te maken krijgen. |