DOEL VAN DE OPLEIDING
Daniël Ofman werkte een model uit om de karaktereigenschappen van een persoon samen te vatten in een kwadrant. Het is een toegankelijke en heldere methode om als medewerker inzicht te krijgen in de eigen kwaliteiten en valkuilen, maar ook om bijvoorbeeld conflicten met anderen te analyseren om uiteindelijk tot een betere samenwerking te komen.
Na deze training hebben de deelnemers inzicht in:
- het kernkwadrant volgens Ofman
- hun eigen kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën
- de kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën van teamleden.
De deelnemers vergroten hun vaardigheid om:
- hun kernkwaliteiten meer zelfbewust in te zetten
- feedback te geven met behulp van de kernkwadranten
- de samenwerking te verbeteren omdat ze inzicht hebben in de kwaliteiten en valkuilen van teamleden.
DOELGROEP
Deze opleiding richt zich tot elke medewerker die meer inzicht wil krijgen in de kwaliteiten en valkuilen van zichzelf en zijn team.
PROGRAMMA
Wat zijn de kernkwadranten?
Het model van Daniël Ofman
Wat zijn kwaliteiten en valkuilen?
Wat zijn uitdagingen en allergieën?
Feedback geven met behulp van de kernkwadranten
- De feedbackregels
- De kernkwadranten in een team
- Feedback geven m.b.v. het kernkwadrant
Aanpak:
De opleiding heeft een sterk interactief karakter. Naast de nodige uitleg, krijgen de deelnemers de mogelijkheid om zelf de inzichten toe te passen aan de hand van oefeningen (o.a. via een speelbord) en kernkwadranten voor zichzelf en teamleden op te stellen. Aan de hand van eigen cases uit de groep bespreken we hoe deze inzichten kunnen leiden tot een constructievere samenwerking. We oefenen ten slotte ook op het feedback geven met behulp van deze eigenschappen.