TWEE DAGEN OPLEIDING
In deze opleiding vergroot je je competentie om:
- jouw mening over te brengen zonder iemand te beledigen;
- op te komen voor jouw belang of dat van jouw team, ongeacht de druk die door de omgeving wordt uitgeoefend;
- grenzen te stellen wanneer dat noodzakelijk is;
- assertiviteit als sleutel te gebruiken om beter te communiceren met diverse gesprekspartners in jouw professionele omgeving.
DOELGROEP
Administratief bedienden en secretaresses uit alle diensten (aankoop, productie, verkoop, boekhouding,…).
PROGRAMMA
Wat is assertiviteit ?
De verschillende gedragsstijlen en hun effect.
Hoe communiceer ik ?
Hoe kan ik assertief zijn ?
- De ik-boodschap als basis voor assertief gedrag.
- Verbale en non-verbale communicatie in overeenstemming brengen.
- Het gepaste kader scheppen om het gesprek assertief te beginnen.
- Proactief handelen om bepaalde situaties al te ontmijnen.
Assertief zijn in diverse professionele situaties:
- Grenzen stellen.
- Een assertief verzoek doen.
- Feedback geven en feedback ontvangen.
- Moeilijke boodschappen goed gebracht.
- Kennis van de eigen kwaliteiten en valkuilen.
Aanpak
- Theoretische inzichten en praktische oefeningen wisselen elkaar af.
- De cases komen uit de eigen professionele context.
In deze opleiding wordt het thema "klachtenbehandeling" niet besproken. Hiervoor verwijzen wij graag naar de opleiding "Professioneel behandelen van klachten"