Sluiten

EEN DAG OPLEIDING

Onbetaalde facturen zijn een permanente zorg in het bedrijfsleven. De redenen van laat betalingsgedrag zijn uiteenlopend: economische situaties, financiële problemen, moedwil, gebruik maken van goedkoop leverancierskrediet, enz... Tijdens deze opleiding schetsen we het wettelijk kader en nadien gaan we praktisch aan de slag. Breng zeker jouw eigen aanmaningen mee! Zo kan je de principes onmiddellijk toepassen op jouw eigen brieven.

DOELGROEP

Financiële en commerciële medewerkers en verantwoordelijken. Kortom: iedereen de bekommerd is om het betaalgedrag van de klanten.

PROGRAMMA

Je leert hoe je een debiteurenadministratie kan uitwerken. Met bijzondere aandacht voor de preventieve en curatieve maatregelen die je kan treffen en valkuilen waarop je moet letten.
  • Wettelijk kader
  • Het belang van debiteurenbeleid- en beheer: directe en indirecte gevolgen van een lange betalingstermijn of laattijdige betalingen.
  • Preventieve maatregelen: minder wanbetalers in drie stappen.
  • Curatieve maatregelen: de klant betaalt niet, wat nu? Wat is een goede interne procedure ?
  • Welke processen heb je nodig ?
  • Wanneer kies je welke externe partner ?

De theorie wordt aangepast aan jouw bedrijf en we nemen het telefonisch en schriftelijk debiteurenbeheer onder de loep:

  • Wat mag je zeggen tijdens een incassogesprek ?
  • Hoe schrijf je een goede rappelbrief ?
  • Hoe onderhandel je om snel veel te incasseren ?
  • De praktijk van het telefonisch incasseren: taal, stijl, vorm en inhoud.
  • De praktijk van een goede rappelbrief: taal, stijl, vorm en inhoud.

 

PRAKTISCH

BegeleidingMarleen Miechielssens - Voka


Deze opleiding dient nog ingepland te worden.

Cursusverantwoordelijke
Jan De Schepper - 09 222 26 14 -

Gratis voor textielwerknemers
PC120 en 214
Andere deelnemers
€ 300 per deelnemer
KMO portefeuille
Lunch inbegrepen