TWEE DAGEN OPLEIDING
"Ik wil volgende keer beter scoren."
De intentie van een aankoper die met een wat ontevreden gevoel blijft zitten. Zo van, ik ben klant, vragende partij ... en toch. Jouw gesprekspartner bleek beter voorbereid en volgde een uitgekiend gespreksscenario. Dat is eigenlijk logisch als je onderhandelt over prijs-/kwaliteits-verhouding, leverings- en betalingsvoorwaarden, nazorg, garanties, ...
Twee dagen training in onderhandelingstactieken doen de volgende keer de gespreksbalans in jouw voordeel overhellen.
DOELGROEP
Ervaren medewerkers uit aankoopdiensten in de ruime zin. Zowel voltijdse als occasionele aankopers komen voor deze opleiding in aanmerking.
PROGRAMMA
De voorbereiding van een onderhandeling:
- Portfolio Analyse
- De rol van de inkoper / verkoper
- Bepalen van onderhandelingsdoelstellingen
- De onderhandelingsagenda
Onderhandelen met uw interne klant:
- Klantenbehoeften ontdekken, evalueren en definiëren:
o Knelpunten bepalen
o Aanpak
- De deal sluiten
Toepassing:
- Case 1: Toepassing van een portfolio analyse
- Case 2: De agenda
- Case 3: Buy in
Onderhandelingsposities
Negotiatietechnieken
Toepassing:
- Cases: Onderhandelen in specifieke situaties