TWEE DAGEN OPLEIDING
Deelnemers vergroten hun competentie om:
- opgelegde veranderingsprocessen constructief te interpreteren, te vertalen en te implementeren;
- om te gaan met weerstand van zichzelf en van anderen.
DOELGROEP
Leidinggevenden en bedienden.
PROGRAMMA
Veranderingen, weerstand en acceptatie
- Begrippenkader
- Soorten veranderingen
- Weerstanden herkennen en opvangen
- Correcte analyse van feiten
Het veranderingsproces
- De verschillende fasen van het veranderingsproces
- Veranderen als noodzaak om te overleven
- Mensen aanzetten tot verandering
- De verschillende types en de rollen in een veranderingsteam
- Omgaan met emoties
- Zoeken naar evenwicht tussen een relatiegerichte en een technologiegerichte aanpak
- Ombuigen van angst en onzekerheid naar veiligheid en vertrouwen
- Hoe onszelf en betrokken medewerkers ondersteunen en begeleiden in de verandering
- Basisvoorwaarden voor een geslaagd veranderingsproces
Communicatie in een veranderingsproces
- Gepaste communicatietechnieken bij het aankondigen van een verandering
Opvolging
- Het opvolgen en rapporteren over de veranderingen