DOEL VAN DE OPLEIDING
Druk, druk, druk … Het innovatielab leert je anders organiseren.
- Voel je de druk op je organisatie en de behoefte om het anders aan te pakken?
- Hoe kan je snel schakelen zonder de productiviteit of kwaliteit in het gedrang te brengen?
- En hoe zorg je ervoor dat medewerkers kunnen volgen? Ook wanneer er veel druk op de ketel zit door tekort aan personeel?
Er is een Chinees spreekwoord dat zegt: "Als je haast hebt, moet je even gaan zitten". In het innovatielab 'anders organiseren' krijg je de kans om met collega's even de tijd te nemen om te reflecteren over je organisatie. Je leert er bovendien in vier dagen hoe ingrepen in de werkorganisatie winst opleveren.
En meer: je krijgt de kans de verandering concreet uit te werken. Er wordt ruim aandacht besteed aan de specifieke uitdagingen van de deelnemende bedrijven en je kan hierbij rekenen op de hands-on advies van de begeleiders. De uitwisseling met de andere deelnemers werkt verrijkend.
DOELGROEP
Vier tot zes bedrijven kunnen deelnemen aan de opleiding. We raden aan om met twee of meer sleutelpersonen (bedrijfsleiders, managers, HR …) uit het bedrijf deel te nemen. Op deze manier krijgen verschillende mensen uit het bedrijf dezelfde inzichten mee. Zo creëren we draagvlak en wordt een grotere basis voor verandering gelegd.
PROGRAMMA
Het innovatielab bestaat uit vier interactieve dagen, die vertrekken vanuit een integrale visie op organisaties: het organisatiecanvas van Workitects. Er wordt hierbij zowel gekeken naar de hardere als zachtere kanten van een bedrijf: naar structuur en processen, maar ook naar mens en cultuur.
Tussen de sessies door krijgen de deelnemers een opdracht mee. Als resultaat komen we tot een analyse van het eigen bedrijf en stellen we een actieplan op om te evolueren naar een efficiëntere organisatiestructuur.
Dag 1 - 24/10/2025 (9u00-16u30)
- Waarom anders organiseren?
- Hoe krijg je een volledig beeld van je bedrijf?
Dag 2 – 06/11/2025 (9u00-16u30)
- Wat organiseren?
- Hoe het werk organiseren op macroniveau?
Dag 3 – 20/11/2025 (9u00-16u30)
- Hoe teams ontwikkelen en de rol van teamleiders bepalen?
- Hoe het werk organiseren op microniveau?
Dag 4 - 04/12/2025 (9u00-16u30)
- Welke systemen aanpassen?
- Hoe werkbaarheid in kaart brengen?
- Hoe veranderen?
Online infosessie: 23 september 2025 (13u30-14u30)