DOEL VAN DE OPLEIDING
Vijf goede redenen om deze opleiding bij te wonen:
• Vrijmaken van werkkapitaal, verminderen van stockbreuken en verhoging van de service graad
• Inzicht geven in methoden van voorraadbeheer en daarbij horende systemen zoals bijvoorbeeld ERP, handmatig of KanBan
• Praktische tips, voorbeelden en oefeningen
• Onmiddellijk toepasbaar in uw eigen omgeving
• Voldoende tijd voorzien voor het beantwoorden van vragen vanuit uw omgeving
Maak van deze opleiding een persoonlijk succes! Stuur ons vóór de opleiding start, cases, dossiers of situaties uit uw dagelijkse praktijk!
DOELGROEP
Operationele medewerkers en leidinggevenden verantwoordelijk voor het materiaalbeheer.
Deelnemers dienen een rekenmachine en laptop mee te brengen.
PROGRAMMA
• Verschillende omgevingen (aankoop, productie, distributie, after-sales,..)
• Verschillende producten (eindproducten, grondstoffen, componenten, wisselstukken,..)
• Verschillende bedrijfskarakteristieken
• Doelstellingen van goed voorraadbeheer. Servicemetingen
• Andere prestatie-indicatoren (met oefeningen)
• Verschillende methodes (bestelpunt, vaste bestelfrequentie, minimum/maximumvoorraad, MRP/ERP, Kanban, just-in-time), met voor elke methode:
- in welke omgeving in gebruik
- werking (met oefeningen)
- welke waarde geven aan bestelhoeveelheid, lotgrootte,
veiligheidsvoorraad, bestelpunt, aantal Kanbans (met oefeningen)
• Specifieke situaties (seizoensfluctuaties, seizoencampagnes, productie met beperkte capaciteit, producten met beperkte houdbaarheid, aanpak voor wisselstukken,voor verpakkingen, after sales, ...)
• ABC-classificatie, VMI (vendor-managed inventory)
• Voorraadpunten en –niveau’s in de Supply Chain
• Voorspellingen maken. Goede praktijken
• Totaalbeeld: Procesbenadering, kwaliteitsmeting en informaticatools (ERP, forecastmodules, planningtools,..)
• Praktische werking van voorraadbeheer. Hoe organiseer ik mijn werk?
- Hoe bepaal ik mijn prioriteiten? Vermijden van “overreactie” en “nervositeit”
- Communiceren met klanten, met productie, met verkoop, met leveranciers
- Praktische tips bij moeilijke situaties
• Acties ter verbetering van voorraadprestatie
• Inzoomen op specifieke situatie, vragen of problemen bij deelnemers (indien gewenst)