|
|
|
|
Doelstelling:
Tijdens de opleiding worden er methodes voor het systematisch en juist opsporen van de “grond”-oorzaak van een storing behandeld.
Informatie verzamelen, analyseren, logisch redeneren, afleiden van de oorzaak en komen tot een oplossing zijn onderwerpen die aan bod komen.
Doelgroep:
Iedereen die in een productieomgeving te maken krijgt met het oplossen van storingen en technische problemen en die daarvoor PROBLEM-SOLVING tools nodig heeft.
Theoretische inhoud:
Woordgebruik en hun betekenis:
- Probleem, gevolg, oorzaak, oorzaak achter de oorzaak, symptoombestrijding……..
Omgaan met problemen:
- Welke instelling en competenties zijn nodig om succesvol problemen op te lossen?
- Oefeningen op logisch redeneren.
Problemen oplossen waarvan je de oorzaak kent of denkt te kennen:
- SORA toepassen op een machine storing of in een stappenproces.
Problemen oplossen waarvan je de oorzaak niet kent m.b.v. praktijk cases:
- De 5 waarom vragen.
- ATS: zoeken naar verschillen en veranderingen t.o.v. de vroegere situatie.
- De eliminatie methode.
- Combinatie van de 5 waarom vragen en de eliminatie methode.
Bijkomende analyse tools om problemen aan te pakken:
- Pareto analyse.
- Oorzaak-gevolg diagram (Ishikawa).
- Concentratie diagram.
- Visualiseren van gegevens.
Praktijk gedeelte:
De behandelde inhoud wordt in de praktijk toegepast op een bestaande bumperpers installatie.
In de installatie worden storingen aangebracht waarbij SORA, de 5 waarom vragen, ATS alsook de eliminatie methode toegepast kunnen worden bij het oplossen van de storingen.
Voor elektrisch geschoolde cursisten kan bijkomend gebruik gemaakt worden van een elektrische stuurkast waarin storingen aangebracht worden, die vervolgens m.b.v. deze technieken opgelost kunnen worden.
Voorkennis
Geen specifieke voorkennis vereist.
|
| |
|